کی به کی سلام میکنه؟!

آداب معاشرت یکی از اصول ابتدایی برقراری ارتباط صحیح با دیگران بوده که در جوامع پیشرفته رنگ و بوی خاصی را در هر نوع گفتگویی در خود جای داده است، بدیهی است افرادی که اصول آن را رعایت می کنند همواره در دور برد و پیروزی به سر می برند. در این مقاله قصد داریم در مورد سلام کردن آموزه هایی را ارائه دهیم.

 

کی به کی سلام می کنه!

کوچکتر به بزرگتر

زیر دست به مافوق

آقا به خانم

میهمان به میزبان

تازه وارد به حاضرین

 

هر تازه وارد به جمعی که به آن وارد می شود در ابتدای ورود فقط یکبار سلام می کند ولی بعدا متناسب با نوع میهمانی تا حد امکان نزد آشنایان و دیگران رفته و در مدت کوتاهی سلام و احوال پرسی می کند.

در صورتی که آقایان کلاه داشته باشند هنگام احوال پرسی و سلام باید کلاه خود را بردارند و تا قبل از خداحافظی آن را بر سر نگذارند. در سلام کردن معمولا اسم طرف مقابل گفته می شود: صبح بخیر آقای محمدی – یا سلام سرکار خانم حسینی

سلام کردن در حالی که سیگار به لب باشد شایسته نیست. در هنگام سلام و احوال پرسی داشتن آدامس در دهان بسیار زشت و زننده است.

 

کی به کی معرفی می شود!

کوچکتر به بزرگتر

ابتدا نام بزرگتر آورده می شود و سپس نام کوچکتر مثال: آقای حسینی (بزرگتر) اجازه می دهید آقای محمدی را به شما معرفی کنم.

معرفی آقا به خانم

ابتدا نام خانم برده می شود و بعد نام آقای مورد نظر مثال خانم حسینی اجازه می فرمایید آقای جمشیدی را به شما معرفی کنم.

استثناء

در حضور اشخاص مهم (رییس جمهور و…)  خانم به آقا معرفی می شود.

یک مسئله مهم در معرفی کردن اینست که همیشه به یاد داشته باشیم که خانم ها برای معرفی نزد آقایون نمی روند بلکه در صورت نیاز به معرفی آقایان باید نزد خانم ها بروند.

خانمی که نشسته است برای معرفی از جای خود بلند نمی شود مگر اینکه با خانمی مسن تر از خود یا شخصیتی بلند مرتبه روبرو شود که در این صورت برای سلام و احوال پرسی و معرفی از جای خود بلند می شود. هنگام معرفی یک دوشیزه به بانو، دوشیزه باید از حای خود بلند شود.

حتی المقدور میزبان میهمان ها را به یکدیگر معرفی می کند در غیر اینصورت میهمانهایی که برای اولین بار با یکدیگر برخورد می کنند خود را و در صورتی که همراهانی داشته باشند آنها را نیز به طرف مقابل معرفی می کنند. برای معرفی دو نفر در صورتی که از نظر مقام، شغل، سن و یا درجه (در صورت نظامی بودن) هم تراز باشند معرفی هر کدام به یکدیگر فرقی ندارد.

برای معرفی یک نفر به یک گروه، ابتدا نام تازه وارد گفته می شود و سپس نام یکایک اعضا گروه نشسته و یا ایستاده معرفی می شود. در هنگام معرفی بهتر است جمله ی ” از ملاقات شما خوشحالم” گفته شود.

در معرفی باید اسامی را باذکر و آهسته بیان کرد.

در صورتی که هنگام معرفی نام کسی را فراموش کردید و یا مطمئن نیستید، نباید اشتباه بگویید و یا اشتباه تلفظ کنید بلکه باید خیلی ساده از او معذرت خواسته و مجددا نام او را پرسیده و به شخص یا اشخاص ثالث معرفی کنیم.

در میهمانیها هنگام معرفی، آقایان در هر سنی باید جلوی پای خانم ها بلند شوند و تا نشستن خانم ها ایستاده باقی بمانند. اگر اختلاف سن زیاد باشد تنها به معرفی کوچکتر اکتفاء کرده و معرفی بزرگتر در جمله مستتر است. “مادربزرگ دوستم فرید را معرفی می کنم”

خانم مجرد به خانم متاهل معرفی می شود.

در میهمانیهای رسمی خدمتکاران به میهمان ها معرفی نمی شوند مگر در میهمانیهای دوستانه می توانید آنها را معرفی کنید.

به کاربردن اسم کوچک اشخاص مستلزم رابطه خیلی نزدیک و صمیمانه با آنها می باشد.




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − نه =